Eerste hulp bij Google for Jobs

We kunnen bijna niet meer om de komst van Google for Jobs Nederland heen. De (nu nog) gratis banensite is inmiddels uitgerold in Europa en actief in de landen Spanje en Engeland. Als we de geruchten mogen geloven, wordt de banensite nu in Nederland getest en bestaat de kans dat ze voor de zomer gaan lanceren. Dit vertelde Richard Collins van ClickID, één van de partners van Google, vorige week op Emerce Recruitment. Dus alle reden om je nu alvast druk te maken over de komst van Google for Jobs Nederland, want hoe zorg je ervoor dat je vacaturetekst zichtbaar blijft? In dit blog geven we je eerste hulp bij Google for Jobs.

Wat is Google for Jobs

De zoekmachine is bedoeld om het leven van de werkzoekende een stuk makkelijker te maken. Je hoeft als werkzoekende niet langer verschillende banensites af op zoek naar interessante vacatures. Google for Jobs verzamelt uit verschillende bronnen vacatures die matchen bij de zoekopdracht van de werkzoekende. Deze zoekresultaten kunnen vervolgens onder andere worden gefilterd op: functie, afstand tot werklocatie, publicatiedatum en aantal uren. Google onderscheidt zich als zoekmachine door niet alleen gevraagde maar ook ongevraagde informatie te delen. Ben jij op zoek naar een functie als hr-manager, dan toont Google niet alleen deze functietitel maar ook andere gerelateerde titels die passen bij je zoekopdracht. Zo hoopt Google beter te voldoen aan het matchen van vraag en aanbod.

Wanneer precies de banensite wordt gelanceerd is nog niet bekend, dat Google deze dienst gaat uitrollen is vrijwel zeker. En, we snappen heel goed dat je daar toch best een beetje zenuwachtig van wordt. Want hoe zorg je ervoor dat je vacaturetekst Google for Jobs-ready is? We geven tips.

De spelregels

Natuurlijk speelt de vacaturetekst een grote rol in het ‘spel’ van Google. Maar voordat je daaraan gaat werken, is het goed om naar de techniek van je website te kijken. Dit kun je doen met deze Google for Jobs handleiding

Voor Google is én blijft content een belangrijke graadmeter. Dus, focus je vooral op de vacaturetekst. Zoals je kunt lezen in de handleiding van Google for Jobs hecht Google aan een aantal punten waarde. Voldoe je niet aan deze eisen dan zal Google je vacaturetekst niet tonen. Daarom is het natuurlijk wijsheid om alle punten keurig op te volgen. Een aantal van deze 'spelregels' hebben we alvast onder de loep genomen.

Waar is de werklocatie?

Google wil met het vaststellen van een werklocatie de werkzoekende tegemoet komen. Omdat reisafstand vaak voor de werkzoekende een belangrijke indicator is wil Google direct tonen hoe ver de werklocatie van het woonadres is. En hierin geldt, hoe nauwkeuriger, hoe beter!

Duidelijke functietitel

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, zorg voor een duidelijke functietitel. Tegenwoordig zijn er veel vacatures besmet met beestjes als ‘spin-in-het-web gezicht’ of oer termen als ‘commerciële ninja’. Maar zeg nou eerlijk, start jij je zoektocht naar een baan met dergelijke termen? Een andere belangrijke reden om te zorgen voor een duidelijke functietitel is je SEO. De titel van je vacaturetekst is voor Google de belangrijkste bron. Bovendien hecht Google meer waarde aan je tekst als de titel van de vacature in ieder geval terug komt in de eerste alinea.

Aantrekkelijke tekst

Goede content is voor Google een belangrijke rankingfactor. Ook Google for Jobs hecht waarde aan content. Hoe langer een bezoeker op je pagina blijft, hoe hoger de ranking. Maak een vacaturetekst dus zo aantrekkelijk mogelijk door te vertellen wat deze baan uniek maakt. Waarom moet een kandidaat reageren op deze vacature en niet dezelfde vacature bij een concurrent? Zorg er daarnaast voor dat je tekst goed leesbaar is door het gebruik van opsommingstekens, tussenkoppen en check of er geen spelfouten in je vacaturetekst staan.

Salaris

Er rust toch nog altijd een taboe op het benoemen van salaris in een vacaturetekst. Voor Google for Jobs is het benoemen van salaris een belangrijke rankingfactor. Met het tonen van het salaris zorg je er dus voor dat Google je serieus neemt. Bovendien pre-selecteer je, want je vertelt werkzoekenden meteen waar ze aan toe zijn. Geef je geen salaris op? Dan toont Google een bedrag die is gebaseerd op het gemiddelde van vergelijkbare vacatures.

Tot slot

Google laat in eerste instantie max. 25 regels van jouw vacaturetekst zien. Zorg dus voor een goede trigger, zodat werkzoekenden de rest verder willen lezen door op ‘lees meer’ te klikken.

Google for Jobs Nederland komt eraan

Door bovenstaande punten door te voeren, ben je in ieder geval goed bezig om Google for Jobs-ready te worden. De vacatures die bovenaan komen te staan in de zoekresultaten zijn in ieder geval niet de bedrijven met het grootste advertentiebudget. Voor Google for Jobs geldt dat het opvolgen van de spelregels ervoor gaat zorgen dat jij gevonden wordt.

Wil je meer weten over het schrijven van een aantrekkelijke wervende vacaturetekst die jou kan helpen om Google for Jobs de baas te worden? Lees dan onze blog ‘Zo schrijf je een wervende vacaturetekst’.

Download onze gratis whitepaper

Mockup-whitepaper-mf