Trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt: 2019 en 2020 deel 1

Met het nieuwe jaar voor de deur wordt het hoog tijd om eens terug te blikken op 2019 én om vooruit te kijken naar trends en ontwikkelingen in 2020. Wat heeft er gespeeld op de arbeidsmarkt en wat kunnen we verwachten? Wordt de arbeidsmarkt nog dynamischer, het record aantal openstaande vacatures nog hoger en komt Google for Jobs naar Nederland? In deze blog kijken we terug op 2019 en blikken we voorzichtig vooruit naar 2020. 

1. Wet arbeidsmarkt in balans (WAB)

De Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) daar kunnen we niet meer omheen. Vanaf 1 januari 2020 gelden er nieuwe regels die effect hebben op iedere HR-afdeling. Denk bijvoorbeeld aan de ketenbepaling, oproepovereenkomsten, payrolling, ontslagrecht en de ww-premies. De nieuwe wet moet de kloof verkleinen tussen flex en vast werken. De meeste bedrijven hebben zo langzamerhand de nodige voorbereidingen gedaan om de nieuwe wet te lijf te gaan. De WAB brengt ongetwijfeld kansen met zich mee, maar hoe deze nieuwe wet écht tot zijn recht komt dat merken we gedurende 2020. 

Benieuwd wat er precies gaat veranderen per 1 januari 2020? Bekijk dan onze animatie www.mf.nl/wab en je bent volledig op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen. 

2. De arbeidsmarkt blijft krap

Ondanks geluiden dat de economische groei gaat stagneren blijft de arbeidsmarkt krap. In 2019 heeft het aantal openstaande vacatures opnieuw een record bereikt. De vraag naar personeel overtreft het aanbod, waardoor er weinig werkloosheid is en een (groot) personeelstekort. Ook in 2020 blijft het een uitdaging voor werkgevers om geschikt personeel te vinden.

Wil je weten hoe je als bedrijf kunt inspelen op de krappe arbeidsmarkt? In onze blog 'Hoe vind je personeel op een krappe arbeidsmarkt' geven we tips.  

3. Google for Jobs

In 2019 is er veel spanning geweest rondom de komst van Google for Jobs. Tenzij Google de Nederlandse arbeidsmarkt wil verrassen met een kerstcadeau, wordt de lancering van de widget van zoekmachinegigant Google niet meer verwacht. Dat terwijl de verwachtingen hoog waren en iedereen op scherp stond.

Het succes van Google for Jobs in landen als Duitsland, Spanje en Frankrijk heeft ertoe geleid dat jobboards protest hebben aangetekend. Reputatieschade en kans op boetes kunnen redenen zijn dat Google for Jobs nog niet gelanceerd is in Nederland. Dat is jammer, want Nederland loopt ver voor op het gebied van recruitment. 

Ondanks dat de job search engine nog niet is gelanceerd in Nederland is het belangrijk om je als bedrijf voor te bereiden op de komst hiervan. De voorbereidingen zijn zowel technisch als tekstueel. Ook als Google for Jobs niet naar Nederland komt, is het niet verkeerd om vacatureteksten te optimaliseren. Het doel van Google for Jobs is een goede kandidatenbeleving, dus tel uit je winst. 

Wil je weten hoe je een wervende vacaturetekst schrijft? Lees dan onze blog: 'Zo schrijf je een wervende vacaturetekst'. Ook hebben we een blog geschreven over het voorbereiden op de komst van Google for Jobs. In 'Eerste hulp bij Google for Jobs' leggen we een aantal belangrijke spelregels uit.  

3. Hypertargeting en gerichte marketing

Succesvol volume/schaarste-profielen werven? Zorg ervoor dat je hypertargeting op social media ontdekt. Meer dan de helft van de Nederlandse beroepsbevolking is latent werkzoekend. Een latent werkzoekende is iemand die niet actief op zoek is naar een nieuwe baan, maar die je wel kunt 'triggeren' met de juiste boodschap. Met de juiste content, op het juiste kanaal en met de juiste functietitel kan je de interesse wekken van een latent werkzoekende. Het inzetten van hypertargeting op social media kan dan het verschil maken van geen reacties naar drie a vier geintresseerden per week. Zorg er wel voor dat je een goed doordachte boodschap hebt, want heb je dit niet dan levert je campagne niet het gewenste resultaat, want ook in 2020 blijft het schieten met scherp. 

'Hypertargeting is een zeer interessante trend die we in 2019 succesvol hebben ingezet, ook in 2020 gaan we ons hierop focussen.'


Meer terugblikken en vooruitzichten?

De genoemde punten zijn slechts een greep uit onze blogs en whitepapers die we het afgelopen jaar hebben geschreven. Meer kennis en inzichten vind je op kennis delen MF Select. Liever een samenvatting van wat er zich allemaal heeft afgespeeld op de arbeidsmarkt en wat we kunnen verwachten? Volgende week verschijnt het tweede deel van trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt: 2019 en 2020 - deel 2.