Besparen op het wervingsproces. Zo doe je dat!

De arbeidsmarkt is de afgelopen jaren stevig in beweging. Een groeiende economie, aantrekkende werkgelegenheid en de dalende werkloosheid zorgen ervoor dat de werknemer in een luxepositie verkeert. Niet altijd even makkelijk voor een werkgever. Want welke trukendoos haal jij dit keer uit de kast om ervoor te zorgen dat die ene ideale kandidaat voor jou valt? En past dat binnen je wervingsbudget? Kortom, past de investering die jij doet in het vinden van de juiste professional bij je portemonnee? In dit blog kun je lezen hoe je je wervingskosten lean & mean kunt houden. 

De investering in het vinden van de juiste professional

Iedere organisatie zet op een eigen manier een wervingsprocedure op. Het is daarom ook logisch dat de investering die een organisatie doet in het vinden van de juiste professional verschilt. De investering die je kunt incalculeren zijn de kosten die je maakt voor het publiceren van een vacaturetekst. Maar alleen al daarin zijn een legio aan keuzes waarbij je vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Want zodra jij behoefte hebt aan een nieuwe medewerker, dan wil je toch niets liever dan dat deze morgen al start? Maar hoe pak je dat aan en heb je genoeg tijd en geld tot je beschikking om alles uit de kast te halen om de speurtocht naar je ideale kandidaat uit te zetten?

Stel, je bent op zoek naar een accountmanager. Je begint bij het begin, je schrijft een vacaturetekst en publiceert deze op je corporate website en via LinkedIn. De reacties vallen tegen. 


In deze snelle online tijd is het lastig om je doelgroep te bereiken, laat staan onder de aandacht komen bij latent werkzoekenden. Want waar bevindt je doelgroep zich en hoe spreek je die aan? De mogelijkheden zijn eindeloos: een betaald LinkedIn account, social advertising, adverteren via Google, Indeed, jobboards, bannering. Tegenwoordig is er grof geschut nodig om überhaupt onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Al deze mogelijkheden doen een flink beroep op je wervingsbudget en daarmee komt er opeens heel wat kijken bij het vinden van de juiste professional. We hebben het dan nog niet eens gehad over de investering van je eigen tijd in dit proces. Behoren het voeren van sollicitatiegesprekken, het afnemen van assessments en onderhandelingsgesprekken niet tot jouw dagelijkse werkzaamheden, dan is het een tijdrovende klus die je in de meeste gevallen zo even op je bordje hebt gekregen.

Dit kun je doen om de investering in je wervingsproces lean & mean te houden


Maak het verschil met de vacaturetekst

Het werven van een nieuwe professional begint in veel gevallen met een vacaturetekst. En juist daarmee kun je het verschil maken. Doe dit door de vacature te voorzien van juiste en vooral complete informatie. Voorkom het publiceren van een profiel en ga voor een wervende vacaturetekst. Met deze tips weet je zeker dat je vacature wervend is:

  • Zorg voor een triggerende intro. (Tip: dit kun je doen door een compliment te geven. Bijvoorbeeld: “Dit kan jij omdat je al vijf jaar ervaring hebt in de techniek”.)
  • Beschrijf een specifieke uitdaging. Een latent werkzoekende wil je direct triggeren door te benoemen waar de uitdaging ligt. Doe dit in duidelijke vlotte taal en voorkom daarbij vakjargon.
  • Benoem het salaris. Door het salaris te benoemen pre-selecteer je. Kandidaten die het salaris niet aanspreekt reageren niet en je voorkomt dat je tijdens de onderhandelingen voor een verrassing komt te staan. Het scheelt ook in tijd want je hoeft geen kandidaten te spreken die niet binnen jouw salarisschaal passen.
  • Voorkom een legio aan eisen. Denk van te voren goed na over de absolute musthaves van de ideale kandidaat. Schrap alles wat je niet direct belangrijk vindt of wat makkelijk aan te leren is. Zo voorkom je dat kandidaten afhaken op een te lang eisenpakket en heb jij meer slagingskans.
  • Vergeet de afsluiter niet. Net als een intro is een afsluiter belangrijk. Vermeld er bijvoorbeeld in wie de contactpersoon van de vacature is, wanneer de sluitingsdatum is (dit doe je ook voor jezelf want hierdoor creëer je een deadline) en hoe de eventuele procedure eruit ziet.

Check je netwerk

Verspreid de vacaturetekst voordat je deze gaat publiceren onder je huidige medewerkers. Stimuleer medewerkers om de vacature te delen. Op deze manier doe je een beroep op het netwerk van de huidige medewerkers. Trigger je medewerkers door ze te belonen. Wordt er een nieuwe collega aangedragen? Hang er dan een beloning aan. Zo zorg je ervoor dat je medewerkers serieus in hun eigen netwerk te rade gaan of er een geschikte kandidaat is. Heb je een nieuwe medewerker gevonden via dit netwerk? Dan scheelt dit enorm in je tijdsinvestering en in de kosten.

Kies het juiste kanaal

Geen succes uit je netwerk kunnen halen? Dan wordt het tijd om je vacature online te verspreiden. Een online jobboard kan uitkomst bieden als het gaat om de ‘echte’ zoekers naar een nieuwe baan. Er zijn talloze vacaturesites, het kan dus een hele zoektocht zijn om uit te vinden op welk platform jij je geld gaat inzetten. En hoe ga je de vacature onder de aandacht brengen bij latent werkzoekenden? Door gericht te adverteren via social media kun je latent werkzoekenden erop attenderen dat er een vacature beschikbaar is binnen jouw organisatie. Maar voor welk kanaal kies je? Een actief werkzoekende start een zoektocht naar een nieuwe baan vaak via een zoekmachine. Gericht adverteren via Google kan hierin uitkomst bieden. Een latent werkzoekende is beter bereikbaar met advertenties op Facebook, Instagram of LinkedIn. Het succes van het ingezette platform hangt sterk af van de functie. Ben je op zoek naar een accountmanager of een IT-specialist? De interesses van deze uiteenlopende functies vragen om een andere aanpak, andere manier van adverteren en misschien een ander jobboard.

Ga daarom voordat je gaat publiceren goed na, naar welke persona je op zoek bent en ga gericht op onderzoek uit om erachter te komen welke kanalen voor jou het beste werken. Zo verspil je niet onnodig je budget en profiteer je van het gemak van online.

Wil je meer weten over besparen op het wervingsproces? Lees dan ons gratis whitepaper Iedere professional is te vinden!

Download onze gratis whitepaper

Mockup-whitepaper-mf