Tips voor het vinden van medewerkers in een krappe arbeidsmarkt

Dat er krapte is op de arbeidsmarkt dat is wel duidelijk. In steeds meer beroepsgroepen zijn medewerkers moeilijk te vinden en dat terwijl het aantal vacatures blijft stijgen. In het tweede kwartaal van 2018 heeft het aantal openstaande vacatures zelfs een recordhoogte bereikt van 251 duizend. Hoe zorg jij ervoor dat je vacature in deze jungle positief opvalt? Of überhaupt opvalt, zodat medewerkers naar jou toe komen om zich te melden voor je vacature? In dit blog geven we tips om medewerkers aan te trekken in een krappe arbeidsmarkt.

Het personeelstekort en vacatures die maandenlang open staan zijn in veel organisaties het gesprek van de dag. Logisch want hoe zorg jij ervoor dat die openstaande vacature ingevuld wordt en dat huidige medewerkers blijven zitten waar ze zitten? Door de aantrekkende economie en de baanzekerheid bij werkgevers durven mensen steeds meer om zich heen te kijken om een nieuwe stap in hun carrière te maken. Aah, kansen! Maar hoe zorg jij ervoor dat je een aantrekkelijke werkgever bent en hoe straal je dat uit naar de buitenwereld?

We hebben een aantal kansen voor je op een rijtje gezet zodat jij in 2019 goed voorbereid de vacature jungle tegemoet gaat.

Voer exitgesprekken

Huh? We hebben het over het vinden van personeel in een krappe arbeidsmarkt én het voeren van exitgesprekken. Deze onderwerpen hebben zeker raakvlakken met elkaar. Het vertrek van een medewerker kan behoorlijk impact hebben. Bijvoorbeeld wanneer de werknemer een specialisme of bepaalde kennis beheerst en daarom een belangrijke spil in de organisatie is.

Het exitgesprek is het laatste formele gesprek dat je met je medewerker voert. Ga daarom voor een goed afscheid. Een medewerker die met een goed gevoel je organisatie verlaat zal zich positief uitlaten naar anderen. Hallo ambassadeurschap! Bovendien leidt een exitgesprek tot inzichten en kun je een trend ontdekken in positieve punten die je vervolgens kunt inzetten als unique selling points. Omgekeerd kun je werken aan je verbeterpunten om ervoor te zorgen dat medewerkers niet meer om deze redenen je organisatie verlaten.

Kans: door het voeren van exitgesprekken kom je erachter of je nog een aantrekkelijke werkgever bent. Een vertrekkende medewerker kent de organisatie, heeft niets meer te verliezen en durft daarom vaak vrijuit te spreken over de voor- en nadelen van hun dienstverband.

Je medewerkers aan het woord

Dit kun je natuurlijk doen door elk jaar een medewerkerstevredenheidsonderzoek te houden maar kunnen je medewerkers wel zo lang wachten? Door één moment van het jaar de gedachten van je medewerkers te peilen, geeft dit je niet direct een beeld van wat er speelt in je organisatie. Als organisatie kom je er tegenwoordig niet meer mee weg door eens in het jaar te vragen naar de mening van je medewerkers. Iedere medewerker wil zich betrokken voelen en ideeën aandragen om een bijdrage aan de organisatie te doen. Dus pak je kans en laat je medewerkers aan het woord. Met de verkregen inzichten kun je werken aan je werkgeversmerk en inspelen op de behoeften van je medewerkers. Dit doe jij voor het behoud van je medewerkers en natuurlijk, daar is die weer, ambassadeurschap!

Kans: probeer een aantal keren per jaar een koffiesessie te houden met een aantal medewerkers. Wissel van gedachten en ideeën en kom erachter wat er dagelijks speelt op de werkvloer of waar behoefte aan is.

Besteed aandacht aan je werkgeversmerk

Of je er nu aandacht aan besteedt of helemaal niet, iedere organisatie met medewerkers is een werkgeversmerk. Door energie en tijd te steken in je werkgeversmerk blijf je voorop lopen. Een sterk werkgeversmerk valt op en nodigt uit om voor te werken. Zorg ervoor dat de unique selling points van jouw organisatie op een positieve manier opvallen. Bijvoorbeeld in sterke vacatureteksten en op je ‘werken bij’ website. De eerste kans voor een match krijg je met het opstellen van je vacaturetekst. Een groot deel van de werkzoekenden haakt af als er in de vacaturetekst niet wordt gesproken over het salaris. Best logisch ook. Als jijzelf solliciteert wil je toch ook graag voorafgaand weten of je tijd en energie in een organisatie en functie wilt steken, als je het in de laatste ronde niet eens kunt worden over de arbeidsvoorwaarden dan is dat verspilde moeite voor beide partijen. Je pre-selecteert dus door het salaris te vermelden in de vacaturetekst. De vacaturetekst is vaak de eerste ontmoeting van kandidaat naar organisatie.

Kans: neem je vacatureteksten eens onder de loep. Wat zeggen ze over de functie-inhoud, staat er duidelijk in welke uitdagingen er liggen in de organisatie? Staan de arbeidsvoorwaarden in de vacaturetekst? Kortom, is je vacaturetekst compleet en zegt de tekst echt daadwerkelijk wat de functie exact inhoud.

Wil je meer lezen over het vinden van medewerkers in een krappe arbeidsmarkt? Download dan onze gratis whitepaper Iedere professional te vinden!

Download onze gratis whitepaper

Mockup-whitepaper-mf