Haal de beste kandidaten binnen via je eigen medewerkers

Steeds meer bedrijven werven nieuw personeel met behulp van hun eigen medewerkers. Met een mooi woord ook wel referral recruitment genoemd. Het is een effectieve en goedkope manier om aan nieuwe medewerkers te komen. Maar hoe werkt deze vorm van via via werven en wat levert het jouw organisatie op? In deze blog nemen we je mee in de wereld van referral recruitment.

Wat is referral recruitment?

Laten we eerst eens stil staan bij de definitie. Referral betekent 'doorverwijzing' en dat is precies wat er gebeurt. Je moedigt jouw medewerkers aan om – tegen een vergoeding – geschikte kandidaten uit in hun eigen netwerk voor te dragen voor openstaande vacatures. Ze verwijzen mensen dus door naar jouw organisatie. Vaak gaat het om het persoonlijke netwerk van medewerkers; familie, vrienden of kennissen. Maar ook onder oud-studiegenoten, ex-collega’s of connecties op LinkedIn, oftewel het formele netwerk, wordt geworven.

Medewerkers bepalen zelf wie ze benaderen voor de vacature. Zij kennen immers de mensen in hun netwerk én weten hoe het is om voor jouw organisatie te werken. Zij dragen mensen aan die in hun ogen geschikt zijn voor de functie en passen bij het bedrijf. Op het moment dat de persoon die ze hebben aandragen wordt aangenomen, krijgt de ‘aandrager’ meestal een beloning in de vorm van een bonus, cadeaubon of extra vakantiedagen.

In Nederland wordt ongeveer 30 procent van de vacatures ingevuld door mensen die binnenkomen via een medewerker die er al werkt. Dus met referral recruitment kun je goede resultaten boeken!

Wat levert het jouw organisatie op?

  • Vacatures worden sneller ingevuld
    Jouw medewerkers nemen een groot deel van de recruitment taken over. Ze selecteren geschikte kandidaten, vertellen enthousiast over het bedrijf, prijzen vacatures aan en dragen kandidaten voor. Bovendien kennen jouw medewerkers vakgenoten die je zelf niet kunt bereiken. Dit alles zorgt ervoor dat het wervingsproces veel minder tijd in beslag neemt, waardoor vacatures sneller worden ingevuld.
  • Lagere wervingskosten
    Bij referral recruitment hoef je geen geld uit te geven aan gesponsorde vacatures via LinkedIn of het plaatsen van vacatures op vacaturebanken. Hoewel je medewerkers meestal wel beloont met een wervingsbonus, ben je in de regel minder kwijt dan bij andere wervingsmethoden.
  • Betere kwaliteit kandidaten
    Via referral recruitment krijg je in veel gevallen betere kandidaten aangedragen. Dit komt enerzijds omdat de kandidaten een beter beeld hebben van het bedrijf – de medewerker zal het eerlijke verhaal vertellen. Anderzijds zijn medewerkers heel kritisch over wie ze aanbevelen en maken zij daardoor een goede preselectie. Ze willen immers hun eigen geloofwaardigheid en reputatie niet op het spel zetten door een totale mismatch.
  • Lager verloop
    Uit onderzoek blijkt dat mensen dia via via bij een bedrijf starten langer blijven dan gemiddeld. Na 3 jaar werkt zo’n 50% van de aangedragen medewerkers nog bij de organisatie. Dat geldt trouwens ook voor de degene die als ambassadeur heeft gefungeerd. Dus referral recruitment zorgt voor een lager verloop onder nieuw én bestaand personeel.
  • Hogere betrokkenheid
    Door medewerkers te betrekken bij het wervingsproces voelen ze zich betrokken bij een gezamenlijk doel en daarmee actiever betrokken bij je organisatie.

Voor je begint

Overweeg je deze vorm van via via werven ook voor jouw bedrijf in te zetten? Bedenk dan voor je begint dat referral recruitment alleen zin heeft als je medewerkers ook trots zijn op je bedrijf. Medewerkers die enthousiast zijn over het bedrijf waar ze werken en het naar hun zin hebben, zullen ze namelijk sneller hun netwerk openstellen en de vacature onder de aandacht brengen. Als dat het geval is, is het zeker het overwegen waard.

Hoe pak je het aan?

Referral recruitment zet je niet van de ene op de andere dag in. Het vraagt om een gedegen plan van aanpak. Leg de werkwijze dan ook schriftelijk vast, bijvoorbeeld in een referralprogramma. Op deze manier schep je duidelijkheid en voorkom je discussies achteraf.

Zorg daarbij voor:
- Duidelijke spelregels; wat is de beloning en wanneer betaal je deze uit?
- Goed vindbare vacatures; zodat je medewerkers er makkelijk naar kunnen verwijzen.
- Draagvlak; maak het organisatie-breed bekend via de mail of zet het op het intranet
- Duidelijke communicatie over de voortgang van de sollicitatieprocedure; zowel richting de kandidaat als richting de medewerker.
- Regelmatige updates; zodat je de aandacht van de werknemers vast kunt houden.

Referral recruitment is slechts één van de oplossingen om geschikte kandidaten voor jouw organisatie te vinden. Zo zou je ook gebruik kunnen maken van het uitgebreide netwerk van een recruiter. Wil je weten hoe dat werkt en welke oplossingen er nog meer zijn? Download dan onze gratis whitepaper Iedere professional is te vinden! 

Download onze gratis whitepaper

Mockup-whitepaper-mf